Grasshoppa

Hei alle foreldre på Grasshoppa!

I år er det 8 barn som er født i 2019  og 4 barn som er født i 2020.

Satsningsområdet vårt som er språk og sosial kompetanse

5 sentrale begreper innenfor sosial kompetanse

•        Selvfølelse – Oppleve egenverd og akseptere seg selv
  •        Empati – ha forståelse for andre sine perspektiver, tanker og følelser
  •        Prososial atferd – Vise omsorg, hjelpe andre og oppmuntre til positive handlinger
  •        Selvhevdelse – Å kunne hevde seg selv. F.eks tørre å delta i lek som allerede er i gang.
  •        Selvkontroll – Kunne tilpasse seg ulike situasjoner. Takle konflikter, turtaking og felles avgjørelser.

Vi jobber daglig med dette gjennom hverdagssituasjoner. Hvordan er vi mot hverandre? Hvordan kan vi inkludere, hvordan prater vi til hverandre? Hva er en god venn? Hvordan sitter man ved bordet og hvordan venter vi i kø?

Språkstimulering skjer også hele dagen gjennom hverdagssituasjoner. Vi er opptatt av å være tett på barna i leken, sette ord på ting og benevne konkreter. Vi leser sammen med barna, forteller eventyr og synger. Barn lærer språk best gjennom å være språklig aktive. Derfor er vi opptatt av å sette barna opp i situasjoner hvor språket blir brukt, og vi voksne er der for å videreføre og veilede i situasjonen. Vi har også faste lesegrupper på avdelingen.

Regional ordning for kompetanseheving i barnehagen (REKOMP).

Maurtuva har valgt å ha fokus på trygghetssirkelen i arbeidet med REKOMP`en.

Trygghetssirkelen kommer vi innom hver eneste dag, mange ganger om dagen. Det handler om at barna trenger å føle trygghet for å kunne ut å utforske, leike og lære. Tryggheten søker de ofte fra omsorgspersoner som oss voksne i barnehagen eller kanskje et overgangsobjekt som suttekluten sin eller bamsen.

Vi jobber tett sammen med Marihøna og barna skal få lov til å gå på tvers av avdelingene så sant det passer seg sånn. Vi har felles månedsplaner og dette vil bli tilsendt på e-post. Si ifra hvis du vil ha det i papirform.

Dagsrytme: (Dette er ca.tider.)

06.45-10.00Frileik

10.00-10.30  Frileik/aktivitet/tema/grupper ute/inne

10.30-11.00  Samling

11.00-12.00  Lunsj/påkledning

12.00-14.00  Uteleik

14.00-1500   Ettermiddagsmat, frukt, lesestund/kvilestund

15.00-17.00  Frileik ute/inne

De ansatte på Grasshoppa er :

Håvard Eriksen, Pedagogisk leder

Ingunn Langkås, barne- og ungdomsarbeider

Gunn, assistet

Birgit, assistent

Hvis det er noe dere lurer på så ta gjerne kontakt på tlf 479 78 883

Birgitt, Gunn, Ingunn og Håvard.