Tusenbein

I år går det 14 barn på Tusenbein.

 

I rammeplan står det  ”De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagen skal legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. Barna skal få bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen “ 

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/overganger/overgang-skole/

Dette er me opptatt av på vår avdeling, samtidig som me har fokus på at det siste året i barnehagen ikkje er eit venteår før skulen. For det viktigste i barnehagen, uansett alder, er å leike. Gjennom leiken dannes kunnskap og vennskap, som blir ein plattform for livet.

Me skal på mange skulebesøk. Me vert kjent med klasserom, SFO og uteområdet. Me skal lære å bli trygge trafikanter, me skal bli kjent med språket vårt, bokstaver og tall som selvfølgelig vil foregå gjennom leik og moro. Etter jul starter me å jobbe aktivt med "Overgangssekken", som barna også møter igjen høsten i 1. klasse. Dette er eit pedagogisk verktøy for å trygge barna ytterligere i overgangen. Sekken inneheld både sanger, regler og leiker slik at alle barnahagebarna i Bø blir kjent med mykje av det same. Slik får me eit fellesskap allerede fra fyrste skulebesøk. 

Me  skal lære å samarbeide samtidig som me også skal bli mer sjølvstendige. Og ikke minst, sosial kompetanse. Kven sin tur er det?  Korleis snakker me til kvarandre? Korleis kan me være en god venn? Korleis kan me trøste og hjelpe kvarandre? Kva om noko  ikkje har nokon å leike med?

Struktur i samlingstunder og matsituasjoner. Kven sin tur er det til å fortelle ? Kan man rekke opp hånda å vente på tur?Dette er ting som er viktig for oss på Tusenbein og ellers i Maurtuva Barnehage.